Recenze: Spáleniště: Zkouška

Spáleniště: Zkouška (Maze Runner, #2)Název: Spáleniště: Zkouška (z orig. The Scorch Trials)
Autor: James Dashner
Nakladatelství: Yoli
Série: 2. díl
Anotace: LABYRINT BYL TEPRVE ZAČÁTEK
NALEZENÍM CESTY Z LABYRINTU TO MĚLO SKONČIT...

Už žádné hlavolamy. Žádné proměnné. A žádné běhání. Thomas byl přesvědčený, že když se jim podařilo uniknout, vrátí se on i Placeři ke svým dřívějším životům. Nikdo však ve skutečnosti netušil, do jakého života se vracejí. Země, sežehnutá slunečními erupcemi a spálená novým, krutým klimatem, se změnila v pustinu. Vláda se zhroutila – a s ní i pořádek. Rozpadajícími se městy teď bloudí „raplové“, lidé pokrytí hnisavými ranami, které infekční nemoc nazývaná erupce dohání k vražednému šílenství. Hledají, kde by našli další oběť... a potravu. Pro Placery běhání zdaleka neskončilo. Namísto svobody zjišťují, že mají před sebou další zkoušku. Musejí překonat Spáleniště, nejvíc sežehnutou část planety, a do dvou týdnů dorazit do bezpečného útočiště. A organizace ZLOSIN se postarala o to, aby uzpůsobila proměnné a nastavila šance v jejich neprospěch. Thomase čeká zkouška ohněm – skutečně přechovává někde v hlavě tajemství svobody? Nebo bude věčně vydán ZLOSINu na milost?

2. díl bude v kinech od 18. 9. 2015
Kdo četl knihu nebo viděl film, určitě ví o tom šíleném ukončení děje. Ano, čekala jsem sice heart breaking end, ale konec prvního dílu mě opravdu zasáhl. Z konce knihy jsem byla velice zmatená. Vůbec jsem nevěděla proč sakra, ale film mi to objasnil a chytla jsem (nečekaně) depku z toho, co mě bude čekat dál =D Spáleniště nebylo o nic lepší. Vůbec jsem se nebála na tu knihu chytnou, ne-e.

Autor si rád pohraje s naší myslí. Už už čekáte na ten krásný okamžik vítězství, ale on nepřichází a ani nepřijde, protože tady pan Dashner se rozhodne všechny naděje udusit v plynu. Všechno převrátí vzhůru nohama a k tomu přidá nádech zrady. A mně se může hlava rozskočit. James Dashner umí dokonale manipulovat s myslí čtenáře a zahrávat si s ní. Být jako pacient a on doktor, poplopákuji se. Fakticky.

Vsadil bych se, že jsme se právě ocitli v pekle. U tebe jsem si vždycky myslel, že tam skončíš, minho, ale u sebe jsem to nečekal. - NEWT

Thomas najednou ztratí Teresu a nedokáže s ní telepaticky komunikovat. Cítí se zoufale. Místo jí k nim podstrčili chlapce, který si prošel Labyrintem taky. Jenže s kým? K Placerům nikdy nepatřil... Labyrintem si prošel se skupinou čónek holek, které z něho unikly taky. Šílenství začíná, když se všichni dozví, že právě oni můžou zachránit lidstvo před zkázou erupce. Nastává fáze druhá, Spáleniště.

Úkol je poměrně jednoduchý. Máte dva týdny na to, abyste prošli nejhůře spálenou částí světa do bezpečného útočiště v horách. Po cestě narazíte na polo zbořené město, které je plné ''raplů''. Abyste jste se doslova stali ''raplem'', musíte se dostat do fáze, kdy budete chtít zabít i své nejbližší. Začnete po celém těle mít hnisavé rány a vaše mysl doslova pohltí šílenství. Ale jsou tu i tací, kteří mají daleko do šíleného vraždění. Například Jorge a Brenda. Ti se přidají k Placerům po cestě a slíbí jim pomoc, kterou potřebují pro přežití ve městě.

Ukázka: Otevřel dveře, klopýtavě vystoupil na ulici a došel k ní. Byla téměř stejná jako cedule v Labyrintu, na níž stálo ZÁNIK LIDSTVA - ODDĚLENÍ SMRTÍCÍ IZOLACE NEZLETILÝCH. Stejný matný kov, stejné písmo. Až na to, že na této bylo něco hodně odlišného. A on na to hleděl bez přerušení nejmíň pět minut, než se o centimetr pohnul.
Bylo tam napsáno:
THOMASI, OPRAVDOVÝ VŮDCE JSI TY. (str. 201)

Jak jsem již zmiňovala, celý druhý díl je plný nepředvídatelnosti. Ať se sebevíc snažím vytvořit smysluplnou teorii, pokaždé jsem vedle. Knize rozhodně nechybí akce, napětí, dobrodružství nebo brutalita. Romantiku v tom však nehledejte =D Jedině kdybyste shipovali tak jako já. Celou sérii bych doporučila především fanouškům sci-fi a fantasy.

Nejhorší ze všeho je, že skupina A se musí střetnout se skupinou B a co se může odehrát mezi nimi, nikdo neví. Přežila jich jenom hrstka a pokud je ZLOSIN dobrý, proč neustále plánují situace natolik těžké, že by to mohlo všechny jednoduše zabít? Konec mě natolik zasáhl, že jsem měla pocit, že ze mě se začíná stávat rapl. To šílenství mě jednou pokryje. Kniha si zaslouží nejvyšší počet bodů (5 hvězdiček).

Shrnutí
Klady - originální námět; nepředvídatelný děj; zrada na každém kroku.
Zápory - žádné nevidím...