sobota 2. ledna 2016

Recenze: Krycí jméno Verity

Krycí jméno VerityNázev: Krycí jméno Verity (z orig. Code Name Verity)
Autor: Elizabeth Wein
Nakladatelství: CooBoo
Série: 1. díl
Anotace: 11. října 1943 se nedaleko Paříže, v okupované Francii, zřítilo britské špionážní letadlo. Jeho pilotka a pasažérka byly nejlepší přítelkyně. Jedna z dívek má naději, že přežije. Druhá hru o život prohrála dříve, než začala.
Když Verity chytne Gestapo, myslí si, že nemá žádnou šanci na přežití. Jako tajný agent chycený na nepřátelském území zažívá nejhorší noční můru jakéhokoliv špióna. Nacisté ji ale ihned nezabijí, dají jí na výběr: Buď jim odhalí svou misi, anebo ji strašlivým způsobem popraví.
A ona se rozhodne říct jim pravdu. Avšak ne takovou, jakou očekávají.

Na každém kousku papíru bojuje Verity o svůj život. Odhaluje svou minulost, vypráví, jak se skamarádila s pilotkou Maddie. Lituje svého selhání a ukazuje svou kuráž a zoufalou touhu dostat se domů. Ale budou její odhalení stačit SS? Pomohou jí její tajemství přežít?
Krycí jméno Verity vypráví trýznivý a zároveň nádherný příběh o silném přátelství, které je zkoušeno děsivým nepřítelem.

Najít nejlepšího přítele je jako zamilovat se. - Verity


Říká si Verity. A má dva týdny na to, aby řekla pravdu německému gestapu ve francouzském Ormaie. Když sepisuje příběh své nejlepší kamarádky (a taky pilotky havarovaného letadla) Maddie Brodattové, těžko se ubrání pláči. Lituje svého selhání a zoufale se snaží dostat se domů, do Velké Británie, kde organizují Zvláštní operace a nálety na Třetí říši. Píše se rok 1943 a Verity sepisuje smutný a zároveň nádherný příběh o silném přátelství dvou osob, které by se za normálních okolností asi nesetkaly...

Řekla jsem si, že historické romány budu číst. Nečekala jsem, že mě některé uchvátí a musím se přiznat, že Verity mě nezklamala. Zamilovala jsem se do ní. No a co, že je tam druhá světová, za které hodně lidí padlo kvůli nejmenovaným osobám. Tady lidé neztrácí poslední naděje. Ať se stane cokoli, věřte, že kde je temnota, je i světlo. Moudra Nii po desáté.

Verity je Skotka, nikoli Angličanka, jak jí rádi gestapáci říkají. Je pod obrovským psychickým nátlakem a přesto chce dopsat příběh Maddie. Je neoblomná a když nemá náladu, všechny (i SS-Hauptsturmführera Amadea von Lindena) pošle k čertu. Umí německy, francouzsky, anglicky i skotsky, tak co myslíte? Sice za to dostane facku od Fräulein Engelové, ale Verity má z toho hysterické záchvaty smíchu. Moc se mi líbí její smysl pro humor a její vnitřní síla (nebo jak se to nazývá). Jsou sice chvilky, kdy čekáte, že odpadne, ale ona píše dál! :) Skoti musí být bezva lidi.
Maddie jsem si též oblíbila :) Ta holka umí asi všechno! Opravovat a řídit letadla, motorová vozidla... Její příběh napsaný rukou Verity je nádherný! A jakmile se setkala s Královničkou (přezdívka pro Verity), hned jsem věděla, že budou suprová dvojka. Tehdy byly krušné časy (a s nimi nálety Luftwaffe na Británii), a ony byly vždycky při sobě.

Ukázka: ''A co ty? Nebojíš se?''
''Já to nějak zvládnu. A už jdi, mám tu práci -''
Obě se instinktivně přikrčily, protože na druhém konci ranveje něco vybuchlo. Královnička stiskla Maddie kolem pasu a letmo jí líbla na tvář. '''Polib mě, Hardy!' To byla Nelsonova poslední slova v bitvě u Trafalgaru, ne? Nebreč. Ještě pořád žijeme a jsme dokonalá dvojka.''
Pak si stáhla vlasy do drdolu předpisových pět centimetrů nad límečkem, hřbetem ruky si otřela slzy a mastnotu a betonový prach a dělostřelcovu krev z obličeje a už zase někam běžela, docela jako Černá královna. (str. 65)

Ačkoliv naše hlavní hrdinky jsou z Anglie, knize nechybí německá či francouzská slovíčka. Donedávna jsem měla pocit, že francouzsky něco ještě přečtu, ale po přečtení téhle knihy jsem zjistila krutou pravdu - neumím už vůbec nic! =D Ještě že perlit německy umím :3 Palce nahoru, tohle dodává knize tu správnou atmosféru.
Kdybych se tu rozpovídala o Verity víc, určitě by mi unikl spoiler. Autorka si s tímhle dala velkou práci, zašla do těch nejpodrobnějších detailů. Musí mít velkou trpělivost. A její styl psaní... Och můj bože, Hardy! Připadá mi strašně ukecaná a to je dobře! :) Čím více slov, tím víc stránek báječného námětu. A ten konec... chtělo se mi brečet xD Vlastně jsem brečela. Od začátku do konce jsem byla jak na jehlách. Obávám se, že této knize dám pět hvězdiček z pěti O.o :') 'Polib mě, Hardy!'

Shrnutí
Klady - kus historie z druhé světové války; sympatické hlavní postavy; napínavé a čtivé; letadýlka; skvělé citáty (viď, Nelsone?).
Zápory - chtělo se mi z toho brečet :'(


Chtěla bych mockrát poděkovat knihkupectví Megaknihy za recenzní výtisk :) Jejich obchod nabízí knížky téměř za hubičku, tak proč si neudělat radost?

4 komentáře:

  1. Souhlasím s tím, že autorka prostě umí. Nicméně první polovina knihy mě dost nudila. Já naopak historické romány nevyhledávám, celkově historii nemám v lásce (hlavně mi dělá velký problém si vybavovat různá fakta, byť základní), ale přesto jsem se u psaní recenze od tohoto odpoutala, a psala jsem ji pro ty, kterým by se mohla líbit:). A jak vidím, lidem se opravdu líbí hodně. Mně by stačila tak ta druhá půlka a byla bych také nadšená! Ale zas by to bez té první nebylo asi to stejné:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se asi víc líbila ta první půlka :) Ale je pravda, že obě půlky tvoří celou tu knihu, která má v sobě hodně věcí, pocitů... Jedna bez druhé by nic neznamenaly. Ale jsem potěšená, že ses ozvala a řekla svůj názor! :)

      Vymazat
  2. Tak tohle je nádherná kniha. :) První část se mi sice trochu vlekla, ale bylo to pořád opravdu nadstandartní a ta druhá už byla zkrátka výborná. Dostala se na seznam mých nejlepších knih za rok 2015. :) Už se moc těším na další díl, přestože se obávám, aby si to autorka trochu nezkazila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky si myslím, že se dostala do mého seznamu top knih za rok 2015... :) Na další díl se taky těším, ale bojím se příběhu. Čekala jsem něco jako pokračování O.o

      Vymazat

Jsem ráda za každý váš komentář! Děkuji vám za něj ♥
Kritiku, rady i pochvalu beru, koneckonců... i já se mám ještě co učit :)